Followers

School Break Over.

Posted by . Ikhwan Mahadzir .



Aku tak tahu perasaan aku ni betul ke tak sebab apa yang aku rasa sekarang adalah 'MALAS' untuk ke sekolah tapi kena ubah niat aku tu kepada 'RAJIN' untuk ke sekolah. Maklumlah, nak SPM tahun ni dan lagi beberapa bulan je lagi tapi aku masih boleh tak ambil serious dalam setiap hal perkara yang perlu ambil tahu dengan lebih serious. Cuti sekolah pada pertengahan tahun ni sudah berakhir jadi kena balik ke sekolah dan belajar seperti biasa. Kan kan kan , school is boring but learn something new is fun than you never expected to know :)
Bukan malas sebab belajar atau kena bangun awal pagi, itu tak kesah pun cuma malas nak pergi sekolah sebab tak ada kawan yang memahami dan kerek/angkuh dengan pendapat sendiri. Orang bukan nak minta pendapat tapi berkongsi ilmu lain lah pendapat diorang tu positif, diorang semua tak habis-habis nak berfoya-foya hebat berdrama mengatakan diorang lagi cekap dan pandai dan poyo tapi serupa tu juga.. tak ada apa yang berubah kalau diorang poyo pun. Okay! Back to the topic.

Seronok zaman persekolahan ni sebab macam-macam boleh dapat selain daripada ilmu tetapi boleh dapat tahu kelebihan diri-sendiri. Aku ada ramai kawan di sekolah tapi tak lah rapat sangat seperti digelar 'bestfriend' cuma seorang saja iaitu adik 'Ziera' form 3 (klik nama beliau kalau nak berkenalan) hehe. Adik ziera ni special dari pandangan aku sebabnya dia baik, memahami dan dia seorang yang kuat semangat yang berkobar-kobar (chewahhh ayat :p ) memang tabikk 4 bintang kat adik ziera. ohya! Adik ziera ni juga join 'Pertukaran Pelajar Antarabangsa' macam aku juga tapi tak tahu ke mana adik ziera akan dapat nanti selepas interview dengan JPN (Jabatan Pelajaran Negeri Perak). Untung ada kawan dan adik macam ziera ni :)

Guru? Semuanya okay dan pandai2lah jaga hati guru tu sebab guru2 yang memberi ilmu dan syafaat kepada kita yer. ewah! falsafah lagi :)

Musuh? tak ambil port dan itu bukan style/gaya aku sebab musuh2 ni Low Class.

Masalah? Wajib ada bagi setiap orang. Masalah aku sekarang ni, aku kena tingkatkan keyakinan diri untuk bertambah rajin dan sentiasa beri tumpuan dalam kelas dan kena lebih garang sikit dlam kelas sebab kawan2 aku ni suka kacau aku time nak belajar, sikit-sikit nak pinjam itu ini...mengacau betul, lempang kang baru taw. Hehe (^^,) Tapi yang masalah besar sekarang ni kerja khusus Pendidikan Seni memang tak sentuh langsung sebab aku tak tahu nak buat melainkan ada pembantu yang sudi menolong aku, tiap2 kena soal dengan cikgu Nasir dan kadang2 kena cubit/ketuk ketampi (100 kali)/rotan tangan/berdiri dalam kelas. Hamik kau!! hahaha.. sendiri buat, sendiri tanggung kan? Maklumlah sekolah aku ni memanglah sekolah Sultan (Smk Sultan Yussu) tapi peralatan masih tak cukup untuk diguna sebab pelajar ramai cuma merja untuk tekap lukis hanya ada 1 saja. Memang ken beratur tunggu turn lah (=..=") 
Yang penting, aku kena tukar perangai lama kepada yang baru iaitu Rajin & Berusaha = pasti akan Berjaya! Tahun lepasa masa aku form 4 , memang rajin dan sentiasa dapat score paling tinggi hampir masuk top list student. Sekarang , kurang memuaskan sekali .. insyaAllah :)

Stress? siapa kata tak ada stress, nampak je muka ikwan ni takde stress tapi stress bertimbun-timbun. Orang yang tak waras je cakap tak ada stress. Macam-macam stress ada seperti stress dengan kewangan, kawan, keluarga dan sekolah (kesemua aspek). Malas betul nak cakap pasal stress sebab takkan berakhir penceritaan sebab ia membosankan! Tengok kat gambar 'Kak Jah' tu kata apa "Stress ialah pembuka (desserts) selera dan eja dari belakang" hehe ;)

Takmo stress-stress just be happy go lucky! yeah ^^ dan bagi yang masih belajar di sekolah/kolej/universiti atau di mana2 sahaja, ikwan nak ucapkan semoga berjaya! Doakan juga untuk ikhwan juga.. Amin Ya Robbil'alamin!

Kita akan bercerita lagi ye pasal sekolah dan lain-lain pada masa akan datang.
Salam

KBYE :)

1 comments:

EzrafelEffendy said...

Salam..
saja blogwalking kat sini..
http://ezrafelefendy.blogspot.com/

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...